Prosadíme naplnění Ústavy,
obnovu zemského uspořádání
Čech, Moravy a Slezska

Dohoda o volební spolupráci
mezi hnutím SPD a stranou Moravané

Prosadíme naplnění Ústavy, obnovu zemského uspořádání Čech, Moravy a Slezska


Prosadíme legislativní
uznání moravské národnosti

Dohoda o volební spolupráci
mezi hnutím SPD a stranou Moravané

Prosadíme legislativní uznání moravské národnosti
   

Moravané k dalšímu financování metra


Strana Moravané protestuje proti záměru premiéra Sobotky vyčlenit část státního rozpočtu pro budování další linie metra v Praze. Sobotka to prohlásil pouhý týden poté, co jsme se dozvěděli, že opět nebude dostavěna dálnice Brno – Vídeň. Domníváme se, že jde o výsměch obyvatelům Moravy a Slezska, kteří stavbu pražského metra budou muset dotovat. Skutečně je správné, aby občané zanedbávaných regionů s podprůměrnými mzdami a nadprůměrnou nezaměstnaností hradili dopravní komunikaci v osmém nejbohatším regionu EU?

V Praze už jsou tři linie metra, Brno nebo Ostrava nemají ani jedinou. Připomeňme jen, že pouze v Evropě je 17 měst s méně než 400 tisíci obyvateli – tedy velikostí srovnatelných s Brnem a Ostravou – která metro mají. Stát přitom na výstavbu podzemní dráhy v Brně a Ostravě nemíní dát ani korunu a stejně tak vláda nehodlá přispět na obnovu jedinečné úzkorozchodné tramvajové sítě spojující Ostravu s Bohumínem, Karvinou, Orlovou a Michálkovicemi, která byla vybudována v dobách, kdy Morava a Slezsko byly samosprávné země, a kterou potom zničili komunisté. A to ani nemusíme připomínat, že stále chybí silniční obchvaty v Břeclavi, Strážnici, Bruntále, Třebíči, Olomouci, Šternberku, Telči, Boskovicích, Třinci, Uherském Ostrohu, Přerově, Veselí na Moravě, Valašském Meziříčí, Krnově, Znojmě, Hlučíně, Luhačovicích, Dolním Benešově, Vizovicích, Bystřici nad Pernštejnem, Otrokovicích, Svitavách, Žďáru nad Sázavou, Karviné, Velkém Meziříčí nebo Dačicích – a to uvádíme jen větší sídla. Často jde o trasy mezinárodního významu a takovými Vizovicemi každý den projede deset tisíc automobilů.

Postoj současné – ale nejen té současné – vlády znovu ukazuje, že pro české mocipány jsou obyvatelé Moravy a Slezska občany druhé kategorie. Je zřejmé, že se to nezmění, pokud zůstane zachován současný systém, kdy se vše rozhoduje v Praze. Obce i kraje jsou příliš slabé, takže změnu může přinést jen obnova zemského uspořádání, jehož pozitiva může vidět každý, kdo překročí hranici Německa či Rakouska. Pokud by tento tradiční a ověřený systém byl u nás obnoven, podle údajů Světové banky by veřejné rozpočty ušetřily 75 miliard korun ročně. Za tyto peníze by bylo možné během dvou let postavit metro v Ostravě a Brně o celkové délce linek 35 km a všechny chybějící silniční obchvaty, které jsme zde uvedli.