NÁŠ CÍL JE SPOLKOVÉ
USPOŘÁDÁNÍ ČR

Česká spolková republika - Země česká,
Země moravskoslezská a Metropolitní země Praha.
Zrušením 14 nefunkčních krajů dosáhneme v ČR roční úspory
až 65 miliard a na Moravě roční úspory až 28 miliard.
Nezadlužujme naše děti a vnoučata!

Náš cíl je spolkové uspořádání ČR
   

​Srovnání poloh brněnského nádraží


Srovnání brněnského nádraží v polohách „U řeky“, „Pod Petrovem a „Za řekou“
 
Nekonečné a nesmyslné emocionální diskuse o poloze nového brněnského železničního nádraží vycházejí z naprostého nepochopení smyslu celé rekonstrukce železničního uzlu Brno, kde poloha nádraží je až druhořadá a je předurčena technickým řešením tratí.
 
Hlavní důvody, proč je nezbytné zásadně a prioritně řešit stav tratí železničního uzlu a hlavního nádraží v Brně:
  • Zastaralá a zcela opotřebovaná technika i technologie současného hlavního nádraží
  • Nedostatečná velikost, přepravní kapacita a propustnost současného nádraží
  • Historicky komplikované vedení mnoha tratí zastavěným územím města Brna
  • Nemožnost vybudovat v současném prostoru dostatečně komfortní zázemí cestujících
  • V současném umístění neřešitelná návaznost na ostatní dopravu, mimo tramvají
  • Četné náspy a nízké mosty tvoří překážku rozvoje města na jih a dopravní překážky
  • Maximální rychlost všech vlaků na průtazích územím města je neudržitelně nízká
  • Do současného místa nelze napojit plánované tratě evropského systému VRT
  • Náklady na údržbu a provoz příliš mnoha tratí na území města jsou neúměrně vysoké
  • Rozpočtové náklady na rekonstrukci železničního uzlu s odklady stále narůstají
Nové brněnské železniční nádraží v odsunuté poloze „U řeky“ podle připraveného projektu ŽUB z toho vyřeší:
  • Techniku a technologii na špičkové úrovni, včetně automatizace a zabezpečení
  • Jakoukoli požadovanou kapacitu a propustnost i s výhledovými rezervami
  • Zkrácení délky rušivých tratí na území města na cca polovinu současné délky
  • Komfortní zázemí pro cestující – v součinnosti se soukromými investory
  • Přímou vazbu na ostatní druhy dopravy, včetně přesunutého přestupního uzlu tramvají
  • Odstranění poloviny délky náspů a nízkých mostů a tím zrušení bariér rozvoje města
  • Podstatné zvýšení průjezdní rychlosti všech vlaků železničním uzlem Brno
  • Snadné napojení plánovaných tratí evropského systému VRT včetně jejich rozvětvení
  • Snížení nákladů na údržbu a provoz tratí (jediného průtahu) na území města Brna
  • Získání několikamiliardové dotace z fondů EU na železniční průtah územím města
  • To vše bez přerušení dopravy a cca desetileté devastace centra města Brna rozsáhlou stavbou
Nové brněnské železniční nádraží v poloze „Pod Petrovem“ podle iniciativy „Nádraží v centru“ z toho může vyřešit pouze:
  • Techniku a technologii na špičkové úrovni, včetně automatizace a zabezpečení
  • Komfortnější zázemí pro cestující – v součinnosti se soukromými investory
  • Zachování přijatelné vazby na přestupní uzel tramvají, nikoli na busy a automobily
  • Napojení plánovaných tratí evropského systému VRT (za dalších cca 20 mld. Kč!)
  • To vše však s dlouhodobými velkými výlukami dopravy a cca desetiletou devastací centra města Brna rozsáhlou stavbou
Pokud by byla realizována varianta dvou nádraží, s novým „Za řekou“,  podle nedávno představeného návrhu hnutí ANO, mělo by to za následek:
  • Rekonstrukce a modernizace železničního uzlu by se odsunula o dalších mnoho let
  • Špičková úroveň techniky a technologie i zabezpečení by byla dosažitelná
  • Požadovaná kapacita a propustnost by nebyla omezena, rozvojové rezervy asi ano
  • Délka hlučných a prašných tratí na území města by se nezmenšila
  • Komfortní zázemí pro dálkové cestující (v nové budově) by bylo možno vybudovat
  • Nutné přímé přestupní vazby z dálkových vlaků na příměstské by přestaly existovat
  • Rozdělení přestupního uzlu tramvají by zhoršilo dopravní obsluhu obou nádraží
  • Náspy a nízké mosty by nebylo možno odstranit, překážky by tak zůstaly
  • Zvýšení průjezdní rychlosti na průtahu by bylo omezeno komplikovaným kolejištěm
  • Napojení tratí VRT by bylo i nadále možné bez zvýšených nákladů
  • Náklady na údržbu a provoz tratí na území města Brna by vzrostly
  • Dotace z fondů EU na městskou rychlodráhu by byla možná jen na nové nádraží
  • Centrum města by bylo řádově deset let rozkopané a doprava v něm omezená
  • Nutná rekonstrukce současného nádraží spolu s výstavbou nového by téměř zdvojnásobila potřebné investiční náklady
Shrnutí:

Místo očekávaného uvolnění města pro rozvoj za vysoké finanční účasti státu a EU, podstatného snížení nákladů na údržbu a provoz tratí a zklidnění v oblastech Brna se zrušenými tratěmi, by došlo naopak k zdvojnásobení investic do železničního uzlu Brno proti oficiálnímu projektu, zvýšení nákladů na provoz a údržbu železničních tratí na území města a zhoršení dostupnosti nového odsunutého nádraží pro cestující ze všech hlavních směrů. Při ponechání tramvajového uzlu na dosavadním místě by většina občanů musela k novému nádraží přestupovat. Naproti tomu pokud bude tramvajový přestupní uzel z Nádražní ulice k novému nádraží přesunut, jak předpokládá projekt přestavby ŽUB, zhoršila by se dostupnost ponechaného „regionálního“ nádraží tramvajemi. Pro přestup mimobrněnských cestujících mezi místními a dálkovými vlaky by vznikla absurdní potřeba požívat k přesunu tramvaje.


Ing. Zdeněk Tichý